Impresjonizm- (fr. impressionisme; łac. impressio 'odbicie’, 'wrażenie’) – nurt w sztuce europejskiej, a później także amerykańskiej, który został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów studiujących w Atelier Gleyère oraz w Académie Suisse w drugiej połowie XIX wieku.
Można rzec, że dzisiejszy deszcz wystukał na klawiaturze dla Państwa kolejny artykuł. Lipcowe pochmurne niebo, jakoś bez większej przyczyny samo podsunęło temat impresjonizmu. Choć może wstąpiła we mnie swoista nostalgia…?
Impresjonizm wiele zamieszał w światowym malarstwie. Nagle na pierwszy plan wysunęła się impresja-wrażenie, która zrewolucjonizowała pewne schematy, do których ówczesne malarstwo było przywiązane. Ważne, aby czasem przypomnieć sobie o tym intrygującym, pełnym ulotności kierunku, tak jak nasze życie bywa często ulotne i niestabilne.
Impresjonizm Claude Monet
Impresjonizm- (fr. impressionisme < łac. impressio 'odbicie’, 'wrażenie’) – nurt w sztuce europejskiej, a później także amerykańskiej. Został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów studiujących w Atelier Gleyère oraz w Académie Suisse w drugiej połowie XIX wieku.
Najbardziej charakterystyczną cechą malarstwa i rzeźby impresjonistycznej było dążenie do oddania zmysłowych, ulotnych momentów – „złapania uciekających chwil”. Nazwa kierunku została ironicznie nadana przez krytyka sztuki oraz dziennikarza Louisa Leroy i pochodzi od tytułu obrazu Claude’a Moneta Impresja, wschód słońca.
„Impresja, wschód słońca”- Claude Monet, 1872
Charakterystyka nurtu
Impresjonizm nie zgłębia żadnych metafizycznych problemów, nie próbuje nawet przeniknąć poza kolorową powierzchnię codzienności, przeciwnie, skupia się na powierzchowności, ulotności chwili, nastroju, oświetlenia, czy kąta widzenia. Reprezentuje punkt kulminacyjny, udowadnia subiektywność i relatywność ludzkiej percepcji, czyni kolor i formę autonomicznymi składnikami obrazu. Od tej pory nie ma już znaczenia, co widnieje na obrazie, ale jak on jest namalowany.
Zmieniła się także tematyka obrazów. Odrzucono tematy biblijne, literackie, mitologiczne, historyczne. Zamiast tego pojawiła się wizja codzienności i współczesności. Artyści często malowali ludzi w ruchu, w trakcie zabawy lub wypoczynku, przedstawiali wygląd danego miejsca przy danym oświetleniu, motywem ich dzieł była także natura. Jako jedni z pierwszych malowali w plenerze, nie poprawiając swoich dzieł w pracowniach. Jednak ich malarstwo przedstawiało tylko pozytywne strony życia, nie poruszało problemów społecznych, nie zawierało przesłania. Omijało takie problemy jak głód, choroby, śmierć. Doprowadziło to do rozłamu wśród impresjonistów.
Generalnie, metodą twórczą impresjonistów był dywizjonizm – nakładanie tuż obok siebie plam czystego koloru tak, iż z pewnej odległości zlewały się tworząc barwy uzupełniające. Cienie malowali za pomocą zmieszanych kolorów podstawowych, bez użycia czerni. Dywizjonizm jednak nie stał się obowiązującą regułą, gdyż impresjoniści nigdy nie tworzyli formalnej grupy, która by jasno określiła założenia i metody twórcze. W efekcie zasada ta była stosowana mniej lub bardziej dokładnie. Inną postawę przyjęli kontynuatorzy impresjonistów – neoimpresjoniści, którzy postanowili przestrzegać surowo zasady puentylizmu.
Impresjonizm pozostawił trwały ślad w późniejszej sztuce. Zainteresowanie światłem i technikami odzwierciedlania go za pomocą malarskich środków inspirowało wielu wybitnych następców takich jak Vincent van Gogh, Paul Gauguin czy też Paul Cézanne. Współcześnie ich prace należą zarazem do najbardziej znanych i najwyżej cenionych dzieł malarstwa światowego.
„Lekcja tańca”-Edgar Degas, 1875
Znamienici przedstawiciele impresjonizmu
- Francja: Edgar Degas, Georges Lacombe, Claude Monet, Berthe Morisot, Camille Pissarro, Auguste Renoir,
- Niemcy: Lovis Corinth, Max Liebermann
- Polska: Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński
- Stany Zjednoczone: Mary Cassatt, Childe Hassam
Najważniejsze prace:
- Śniadanie na trawie (Édouard Manet)
- Olimpia (Édouard Manet)
- Impresja, wschód słońca (Claude Monet; od tego obrazu pochodzi nazwa „impresjonizm”)
- Nenufary (Claude Monet)
- Przystań (Sławomir Zajkowski– obraz do kupienia w naszej galerii)
- seria Katedra w Rouen (Claude Monet)
- Bal w Moulin de la Galette (Auguste Renoir)
- seria z baletnicami (Edgar Degas)
Źródło treści i zdjęć: Wikipedia
Tagi: Impresjonizm Claude Monet