Malarstwo marynistyczne, czyli marynistyka to jeden z bardziej interesujących tematów w malarstwie, toteż postanowiłam poświęcić mu trochę uwagi.
Niezwykle przyjemnym doznaniem jest możliwość zachłyśnięcia się świeżym, pachnącym morskim powietrzem. Już sam powiew bryzy bardzo pozytywnie nastraja. Ten widok…bezkresu wody i nieodparte wrażenie, że tam w oddali morze dotyka nieba.
Rozmarzyłam się…i przypomniałam jednocześnie jak szybko zakochałam się w widoku ciemnoniebieskiej, morskiej przestrzeni. Od tamtej pory minęło parę ładnych lat, jednak zawsze, gdy nadarza się okazja z wielką chęcią powracam w nadmorskie okolice, aby naładować się pozytywną energią. Zresztą podejrzewam, że nie tylko ja. Od wieków coś niewytłumaczalnie tajemniczego pociągało człowieka do przemierzania mórz, poszukiwania nowych lądów, eksplorowania oceanów.
Woda nęci by poddać się fali, jej rymowi, niezwykłej głębi. Niezbadana jest siła morza, jest ona niestety też bardzo zdradziecka, a przy tym często przepełniona harmonią, spokojem…dlatego tak łatwo zakochać się w tej nieprzeniknionej morskiej toni. Nic więc nadzwyczajnego, że artyści od dawna uwieczniali morze, okręty czy statki na płótnie, uchwycając piękno zachodzącego słońca tuż nad horyzontem wody. Zawsze intryguje człowieka to co ukryte, tajemne, ryzykowne.
Przyjrzyjmy się nieco marynistyce od strony jej historii.
Malarstwo marynistyczne (zwane także marina) – jest rodzajem malarstwa, które przedstawia krajobraz morski z łodziami, okrętami, widok portu, wybrzeża oraz sceny batalistyczne na morzu.
„Marynistyka” w naszej Galerii
Historia
W średniowieczu krajobraz morski pojawiał się w niektórych scenach religijnych. Później na przełomie średniowiecza i renesansu motyw taki stosował m.in. Jan van Eyck. W XVI wieku zaczęto malować panoramiczne krajobrazy morskie znane w twórczości m.in. Joachima Patinira i Pietera Bruegla (np. Pejzaż z upadkiem Ikara)[1].
„Morska impresja” – Sławomir Zajkowski
Marynistyka rozwinęła się w XVII wieku – najsilniej w krajach związanych z morzem, o bogatych tradycjach żeglarskich takich jak Holandia (Salomon van Ruisdael), Anglia (William Turner), Francja (Claude Lorrain), Włochy (Giovanni Antonio Canal), w mniejszym stopniu w Polsce i Rosji (Iwan Ajwazowski). Na początku malowano sceny batalistyczne, a z czasem popularne stały się krajobrazy morskie oparte na realistycznych studiach natury.
Krajobraz morski odegrał bardzo ważną rolę w późniejszych epokach – głównie w impresjonizmie i postimpresjonizmie.